Bakker Transport - Heerenveen


Friese aannemer gaf betonnen damwanden voorkeur boven stalen uitvoering

Betonnen keerwanden dammen waterloop perfect af

Voor fase vijf van de nieuwbouw van Bakker Transport & Warehousing in Heerenveen pakte Aannemingsbedrijf Lolkema bv het buitenterrein flink aan. Zelfs een deel van de watergang op het zeven hectare grote perceel werd gedempt. De inzet van stalen damwanden lag daarbij voor de hand, maar de aannemer besloot anders. “Ik dacht dat het voordeliger moest kunnen. Dat bleek met de betonnen keerwanden van Zwaagstra Beton inderdaad zo te zijn.”

Levensmiddelenlogistiek

Bakker Transport & Warehousing is gespecialiseerd in levensmiddelenlogistiek. Het bedrijf werd in 1991 opgericht door Anne Bakker en is sinds 1998 gevestigd op industrieterrein de Kavels in Heerenveen. Het transport- en overslagcentrum is in de jaren steeds verder uitgebreid. Fase vijf van de nieuwbouw werd in 2020 afgerond. Aannemingsbedrijf Lolkema bv uit Heerenveen realiseerde hierbij het nieuwe buitenterrein.

Samen met Anne Bakker, eigenaar van het transport- en overslagbedrijf, maakte de aannemer het ontwerp van de nieuwbouw. Al snel bleek dat het terrein net iets te smal was voor hun wensen. “Er komen hier vaak extra lange vrachtwagens laden en lossen,” weet Hotze-Jan Lolkema, eigenaar van het gelijknamige aannemingsbedrijf. “Om goed te kunnen draaien, moest het buitenterrein minimaal veertig meter breed worden. Die ruimte was er niet, maar die konden we wel creëren door een deel van de sloot te dempen.”

Zware elementen

De gemeente en het waterschap adviseerden Lolkema om voor dat dempen stalen damwanden te gebruiken. Lolkema: “Die wanden zijn erg duur. Wij vroegen ons daarom af: kan het niet met betonnen keerwanden? Met die vraag klopten we bij Zwaagstra Beton aan. We hebben het vervolgens geprobeerd en het bleek inderdaad te kunnen. Het is een voordelige oplossing en het resultaat is perfect.”

Met een grote kraan, die vanuit de sloot werkte, werden de wanden keurig op hun plaats gezet

Zwaagstra adviseerde welke keerwanden het meest geschikt waren en op welke plek ze geplaatst moesten worden. Er werd gekozen voor een hoogte van 2,64 meter. “De wanden hebben we op een werkvloer van gewapend beton van vijftien centimeter dik gezet. Aan een zijde van het water moest bijna tweehonderd meter aan wanden komen. Een fors stuk dus. Daarom wilden we zo groot mogelijke wanden.” Het werden betonwanden van vier meter breed. “Dat zijn enorm zware elementen. Met een grote kraan, die vanuit de sloot werkte, werden ze keurig op hun plaats gezet.”

4 meter lange keerwanden

De sloot op het perceel van Bakker Transport & Warehousing, die als waterlossing voor het industrieterrein dient, werd over een paar honderd meter afgedamd met betonnen keerwanden van 264 centimeter hoog en 400 centimeter lang.

Op de grond voor de laad-en-losdokken liggen betonplaten van 200 bij 200 centimeter, met een dikte van 16 centimeter en een gebezemde toplaag. De laadkuilen worden begrensd door keerwanden van 175 centimeter hoog en 400 centimeter lang.

Over de gehele lengte van het buitenterrein, zo’n 200 meter, liggen verholen goten met zandvangputten. Voor extra versteviging zijn deze goten voorzien van stalen bruggen.

De wanden en bedrijfsvloerplaten bij de laadkuilen zijn eveneens afkomstig van Zwaagstra Beton. “De wanden zijn 1,75 meter hoog en ook vier meter breed,” vertelt Lolkema. “Op de grond voor de laad-en-losdokken liggen betonplaten van twee bij twee meter en zestien centimeter dik. Ze hebben een gebezemde structuur. Zo wordt het hier bij regen of sneeuw geen grote glijpartij.”

Duurzame goten

Voor de afvoer van het hemelwater werd eveneens een passend product gevonden. Lolkema: “We hebben verholen goten met zandvangputten geplaatst. Die lopen gelijk met de bestrating. Heftrucks en vrachtwagens hebben daardoor geen last van hobbels. Bovendien hebben deze goten een grote waterafvoercapaciteit, wat op dit terrein nodig is.”

Je wilt niet dat de goten verbuigen. Gelukkig had Zwaagstra Beton een oplossing voorhanden.

Flexibel

Bij eerdere uitbreidingen van Bakker Transport & Warehousing en bij andere projecten werkte Lolkema ook al samen met Zwaagstra Beton. “Een groot voordeel van Zwaagstra is de flexibiliteit. We hebben een paar keer uitstel gehad, waardoor we de levering van hun producten enkele weken door moesten schuiven. Dat was geen enkel probleem. De producten worden altijd keurig op afroep geleverd, met de levering zijn nooit problemen en ook de kwaliteit is dik in orde. In de toekomst doen we ongetwijfeld opnieuw een beroep op Zwaagstra Beton.”