Zwaagstra Beton ontwikkelde betonplaat als fundering voor uniek zonneproject
Eco-carports nog duurzamer dankzij speciale betonplaat
Zonnepanelen op het dak en stevige platen van Zwaagstra Beton als fundering. De eco-carports van Mannen van Staal in Leeuwarden zijn van top tot teen duurzaam. “Dit maatwerkproject is een uitstekend alternatief voor de grote zonneparken in weilanden.”
Mannen van Staal
Mannen van Staal is een metaalbewerkingsbedrijf dat zich richt op vier pijlers: kunst, design, buigen en constructie. Vanaf 2015 heeft het Friese bedrijf zijn werkzaamheden uitgebreid met de ontwikkeling van zonneparken. De eco-carports vormen hierbinnen de jongste noviteit: een unieke dubbelfunctie van carport en zonnepark.
Het Friese Mannen van Staal bewerkt metaal voor uiteenlopende doeleinden. “Wij leveren onder andere kunstwerken, trappen en halffabricaten voor veel verschillende branches,” vertelt commercieel medewerker Margriet Bakker. “Sinds een paar jaar is daar de bouw van zonneparken bij gekomen. We hebben een aantal zonnevelden aangelegd, maar hebben ook eco-carports ontwikkeld. Zonnevelden gaan vaak ten koste van mooie weilanden. Daar is niet iedereen blij mee. Onze eco-carport, een combinatie van overdekte parkeerruimte en zonnepark, is een uitstekend alternatief.”
De eco-carport is een unieke combinatie van overdekte parkeerruimte en zonnepark
Bakker wijst voor de ingang van Mannen van Staal op de betonplaten die als parkeerplaatsen dienen voor haar en haar collega’s. “Exact op het midden van iedere verbindingsnaad staat een zware kolom, de basis waarop in totaal vierhonderd zonnepanelen rusten. De betonplaten komen van Zwaagstra Beton en zijn 2,5 meter breed en zo’n 3,5 meter lang. De begin- en eindplaten zijn een centimeter of twintig breder. De eerste en laatste kolom kunnen daardoor in hun geheel op een plaat staan.”
Licht maar stevig
Mannen van Staal ontwikkelde de betonplaten samen met Zwaagstra Beton. “Dit is echt een maatwerkproduct,” weet Bakker. “Een constructeur van Zwaagstra leverde ons een rapport met berekeningen, waaruit bleek dat de platen achttien centimeter dik moesten zijn. We wilden minimaal investeren in de materialen, want het draait allemaal om de zonnepanelen en de opbrengst daarvan. De platen zijn daarom zo licht mogelijk, maar zeker stevig genoeg.”
De platen zijn zo licht mogelijk. Het draait allemaal om de zonnepanelen en de opbrengst daarvan.
Samen met de panelen op het dak van de fabriek liggen er op het perceel van Mannen van Staal nu ruim drieduizend zonnepanelen. “Ons hele bedrijf draait op de energie die die zonnepanelen opleveren. Sinds januari 2020 zijn we energieneutraal. De kachel stoken we op resthout, onze bedrijfsauto’s rijden op blauwe diesel en we hebben vier volledig elektrische auto’s in gebruik.”
Fundering in de grond niet nodig
De betonplaten van de eco-carports zijn 2,5 meter breed en 3,5 meter lang. Op iedere verbindingsnaad staat een zware kolom, de basis waarop de zonnepanelen zijn bevestigd. De betonplaten aan het begin en aan het einde van het parkeerterrein zijn zo’n twintig centimeter breder dan de andere. Hierdoor konden de voorste en de achterste kolommen volledig op de platen verankerd worden. De betonplaten hebben een dikte van 18 centimeter en dienen als fundering voor de eco-carports. Een fundering in de grond is daardoor niet nodig.
Betonplaten als fundering
De palen die de zonnepanelen ondersteunen, zijn niet in de grond verankerd. Mannen van Staal en Zwaagstra Beton bedachten daarvoor een andere oplossing. Bakker: “Samen hebben we een betonplaat ontworpen die als fundering functioneert. Er is daardoor geen fundering in de grond nodig. We hebben eerst zelf een zandbed aangelegd en daarna kwam Zwaagstra de platen leveren. Met behulp van een kraan werden ze op exact de juiste plek gelegd. Dat moest ook wel, want de zware elementen kun je niet makkelijk verplaatsen. De platen zijn via de kolommen met ankers aan elkaar verbonden.” Als laatste werden de zonnepanelen geplaatst. “Het was een uitdagend proces en het was voor ons allemaal de eerste keer, maar het is perfect gelukt. Alles was goed op elkaar afgestemd.”
We hebben niet bij andere betonleveranciers geïnformeerd. Als iets goed is, is het goed.
Duurzame relatie
De eco-carports in Leeuwarden zijn niet de eerste die Mannen van Staal ontwikkelde. Het TT-circuit in Assen had de primeur. Zwaagstra Beton leverde voor dat project de betonpoeren. Bakker: “Dat was onze eerste samenwerking met Zwaagstra Beton. We merkten dat de mensen van Zwaagstra met ons meedenken, innovatieve ideeën hebben en over veel productkennis beschikken. Voor het zonneveld in het Friese Garijp, het project daarna, kozen we daarom opnieuw voor hen en ook voor de ontwikkeling van de eco-carports op ons eigen terrein zochten we Zwaagstra op. We hebben niet bij andere betonleveranciers geïnformeerd. Als iets goed is, is het goed. Met Zwaagstra Beton zijn we een prettige en duurzame relatie aangegaan.”