Impex Staal - Gorinchem


Aanleg enorme loods voor Impexstaal

Samenwerking De Kuiper Infrabouw en Zwaagstra Beton loopt ‘gesmeerd’

Voor Zwaagstra Beton is het een totaalplaatje qua levering en plaatsing: rond de 15.000 vierkante meter aan betonplaten worden in een korte tijd geleverd en gelegd, zowel in én rond de nieuwe opslagloods van Impexstaal in Gorinchem. De enorme loods moet plaats bieden voor de opslag van stalen buisprofielen van Impexstaal. Van opdrachtgever Staalmeesters kreeg De Kuiper Infrabouw opdracht deze loods te realiseren. Gertjan Schumacher, projectleider bij De Kuiper Infrabouw, vertelt: “Wij hebben al die funderingen geprofileerd, het zand erop gebracht en uiteindelijk komt nu Zwaagstra met een héleboel van die platen aan. En dat loopt als een trein!”

Enorme klus

Voor De Kuiper Infrabouw begon de enorme klus al ver voordat ze in de huidige fase terechtkwamen. Op het terrein waar nu de nieuwe opslag voor Impexstaal wordt gebouwd, stond ooit een sociale werkplaats. De Kuiper Infrabouw was verantwoordelijk voor de sloop van de werkplaats, de aanleg van riolering en nu ook voor de verharding van de opslag, waar uiteindelijk een grote voorraad staal van Impexstaal zal worden opgeslagen. Zwaagstra Beton levert betonplaten van twee bij twee meter en 20 ton aslast voor in totaal rond de 15.000 vierkante meter. “In zijn totaliteit is deze loods omstreeks 9.000 vierkante meter, als je dan bedenkt dat een plaat vier vierkante meter is kan je uitrekenen hoeveel platen het zijn. In het hele project, dus binnen in deze loods en het deel dat we buiten maken, leggen wij hier 15.000 vierkante meter.” aldus Schumacher wanneer hij over de indrukwekkende omvang van het project spreekt.

Sterk product

Niet alleen het product van Impexstaal vraagt om een stevige ondergrond, ook het vrachtverkeer dat de producten vervoert heeft baat bij een ondergrond die niet verzakt. Betonnen platen van twee bij twee meter, met een aslast van 20 ton, zorgen ervoor dat het zware verkeer dat straks in de loods zal rijden zonder problemen zijn gang kan gaan. Ook hebben de platen een vellingkant. Schumacher legt uit: “Als dit een haakse hoek zou zijn, dan breekt er natuurlijk heel makkelijk een stuk af. Dit beschermt de plaat tegen kapot gaan.”

Levering

Het is een af- en aanrijden van vrachtwagens; Zwaagstra Beton verzorgt de levering van de betonplaten en legt ze ook vanaf de wagen op de juiste plek. Schumacher is zeer tevreden: “De vrachtwagens komen aan. Die kunnen gewoon direct vanaf de auto de platen lossen in het werk, dus die hebben niet nog eens een keer de bewerking nodig dat we de platen nog een keer beet moeten pakken. Het gaat in één keer van de auto op z’n plek, dat is een groot voordeel voor de snelheid en ook voor de kwaliteit van het werk.”

Goede samenwerking

Niet alleen de levering, maar ook de communicatie in het voortraject verliep naar wens. “In het voortraject hebben wij een duidelijke afstemming gehad, met tekeningen over en weer hoe we dit wilden maken. Kan het allemaal, past het allemaal?” Nu de fase van betonplaten leggen is aangebroken, blijkt dat alles verloopt zoals gewenst. Het totaalplaatje van communicatie, levering, lossen, én product klopt in Schumachers ogen. Wanneer hij kijkt naar de werkzaamheden besluit hij dan ook: “Het loopt gesmeerd en ik ben daar zeer tevreden over.”