Zwaagstra Beton levert 1.700 platen voor opslagterrein uniek metaalrecyclingsbedrijf
‘Als je weet wat hier dagelijks overheen rijdt, moet de kwaliteit wel dik in orde zijn’
Nog dit jaar opent in Farmsum, net onder Delfzijl, metaalrecyclingsfabriek PMC zijn deuren. De Purified Metal Company recyclet als eerste bedrijf ter wereld vervuild schroot tot hoogwaardige grondstoffen voor de staalindustrie. Zelfs asbesthoudende metalen verlaten straks als schone, herbruikbare blokken de fabriek in het noordoosten van Groningen. Zwaagstra Beton leverde de honderden bedrijfsgrondplaten die voor dit unieke project nodig zijn.
Maar liefst zesduizend vierkante meter aan betonplaten van Zwaagstra Beton ligt er op de storage area van PMC. “In totaal gaat het om bijna zeventienhonderd platen,” weet Stefan Koning, als uitvoerder van KWS Infra Leek verantwoordelijk voor het buitenterrein van de nieuwe metaalrecylingsfabriek. “Veruit het merendeel daarvan ligt op het opslagterrein waar de vrachtwagens komen laden en lossen. Daarnaast liggen er her en der om het gebouw kleinere oppervlakten met platen van Zwaagstra Beton. Zo is er een plek van acht bij vier meter waarop containers staan en een van acht bij zestien meter voor de losse ventilatie.”
We hoefden alleen de afstandshoutjes te plaatsen. Verder hadden we er geen omkijken naar.
Op de proef gesteld
6.000 m2 betonplaten voor gerecycled metaal
Op het buitenterrein van de Purified Metal Company (PMC) in het Groningse Farmsum liggen in totaal bijna 1.700 betonplaten van Zwaagstra Beton. Alle platen zijn 200 x 200 x 16 cm groot, hebben een aslast van 20 ton en betonkwaliteit C45/55. Naar verwachting is de metaalrecyclingsfabriek aan het einde van de zomer van 2020 gereed. PMC is de eerste fabriek ter wereld waar vervuild, asbesthoudend staalschroot gerecycled wordt tot schone metaalblokken die weer als grondstoffen voor de staalindustrie worden ingezet.
Alle platen zijn twee bij twee meter groot en zestien centimeter dik. “Onder het zand hebben we een extra puinfundatie aangebracht,” vertelt Koning. “Als de fabriek operationeel is, komen er vrachtwagens met zware ladingen overheen. De grond moet dus flink wat aankunnen. Maar ook nu al, tijdens de bouw van de fabriek, worden de platen flink op de proef gesteld. Als je ziet wat er allemaal overheen rijdt en hoeveel platen er liggen, dan is het absoluut bijzonder dat er met geen enkele plaat een probleem is.”
De kwaliteit is dus dik in orde. Ook over de levering is Koning goed te spreken. “Het is ideaal dat Zwaagstra de platen direct vanaf de vrachtwagen legt. Wij hoefden daardoor maar één medeweker beschikbaar te stellen om de meegeleverde afstandshoutjes te plaatsen. Verder hadden we er geen omkijken naar.”
Op één dag hebben we ruim achthonderd vierkante meter gelegd
Leggen in fases
Vanwege de grootte van het opslagterrein werden de betonplaten gefaseerd geleverd. Koning: “We hebben het terrein in drie delen gelegd. Zo liepen de andere werkzaamheden die hier verricht worden geen vertraging op en liep alles mooi in elkaar over.” Zwaagstra Beton reed drie keer per dag met twee vrachtwagens vol op en neer. “Dat ging heel vlot. We hebben één absolute topdag gehad waarop tien keer 21 platen werden geleverd. Op die dag hebben we ruim achthonderd vierkante meter in een keer kunnen leggen.”
Inmiddels liggen alle platen op hun plek. “We hebben ze na het leggen zelf ingewassen met zand en water. Nu hoeven we ze alleen nog af te spoelen en dan kan als laatste de markering met onder andere de verplichte rijroutes erop aangebracht worden.”
Zwaagstra Beton kan goed schakelen en vermijdt nee-verkopen
Geen nee-verkopen
Koning kijkt met genoegen terug op de samenwerking met Zwaagstra Beton. “De afstemming en communicatie verliepen erg prettig. Een medewerker van Zwaagstra hield tijdens het hele proces alles goed in de gaten. Hij controleerde of het zandbed in orde was en keek of het inwassen goed verliep. Zo weten we nu helemaal zeker dat de platen perfect liggen. Zwaagstra Beton kan goed schakelen en probeert nee-verkopen te vermijden. Er is ze niet snel iets te veel.”