Zwaagstra Beton maakt aangepaste mal voor goten op opstelterrein ProRail
Dubbelfunctie voor verholen goten: waterafvoer en geleiderail in één
VolkerRail werkt in Lelystad aan de uitbreiding van de opstelperrons van ProRail. Later dit jaar liggen daar niet twee, maar in totaal negen serviceperrons naast elkaar. Daarmee kunnen 148 treinstellen tegelijkertijd geparkeerd, onderhouden, gerepareerd en schoongemaakt worden. En dat is zeker nodig als in 2028 de tienminutendienstregeling van kracht wordt. Dankzij Zwaagstra Beton loopt dit straks allemaal op rolletjes.
Van twee naar negen perrons
VolkerRail startte in september 2019 met de uitbreiding van twee naar uiteindelijk negen onderhoudsperrons van ProRail op het opstelterrein in Lelystad. Op dit emplacement worden treinstellen geparkeerd, zodat ze schoongemaakt, onderhouden of gerepareerd kunnen worden. Het project is in zes fasen verdeeld. Fase vier is bijna afgerond. De oplevering staat gepland voor zondag 18 oktober 2020.
Op elk van de negen perrons komt vier- tot vijfhonderd meter aan verholen goten te liggen. Daarmee wordt water afgevoerd, maar dat is op het opstelterrein niet de enige functie van deze Zwaagstra-producten. “Deze goten worden ook ingezet als geleiderail voor de verrijdbare trappen van de schoonmaakploegen van ProRail,” vertelt Peter Rijckaert, werkvoorbereider baan en spoor bij VolkerRail. “Opstelperrons zijn een stuk lager dan de perrons op een gewoon treinstation. Je hebt een flinke opstap nodig om in een trein te komen. Daar zijn deze rollende trappen voor bedacht. Een schoonmaker kan de trap precies voor de deuropening van een geparkeerde trein zetten, waarna hij eenvoudig kan instappen en aan zijn werk kan beginnen.”
Speciaal voor dit project heeft Zwaagstra Beton de specificaties aangepast
Aangepaste mal
Om die functie te realiseren kunnen niet de standaard verholen goten ingezet worden. “Om van de goot een geleiderail te maken, moet de sleuf – de uitsparing boven in de goot – vier centimeter breed zijn,” weet Rijckaert. “Bij de standaardgoten is die opening een halve centimeter te smal. Speciaal voor dit project heeft Zwaagstra Beton daarom de specificaties van het product aangepast. Er is een nieuwe mal gemaakt met de juiste afmetingen, waardoor de goten nu perfect zijn voor dit doel.”
Zwaagstra Beton levert nog meer maatwerk. Rijckaert: “Op bepaalde plekken buigen de sporen en perrons licht. Om die bogen te kunnen leggen, hebben we naast de gebruikelijke goten van twee meter ook kortere nodig. Zwaagstra heeft ons daarom ook goten van één meter geleverd, waardoor het werk aanzienlijk makkelijker wordt. Als we klaar zijn, ligt er op het hele emplacement vier kilometer aan verholen goten.”
Obstakels
4 kilometer aan verholen goten
In totaal ligt er bijna 4 kilometer aan verholen goten op het nieuwe opstelterrein van ProRail in Lelystad. De sleuven in de goten zijn voor dit project verbreed naar 4 centimeter, in plaats van de standaard 3,5 centimeter, zodat de goten ingezet kunnen worden als geleiderail voor de schoonmaaktrappen.
De meeste goten hebben een lengte van 2 meter. Omdat de perrons op bepaalde punten licht gebogen zijn, heeft Zwaagstra Beton ook elementen van 1 meter lang geleverd. Alle goten zijn 50 centimeter breed en 33 centimeter hoog. De diameter van de koker is 16 centimeter.
Ook de zandvangputten met gietijzeren deksel, voor het opvangen van zand en rommel, zijn door Zwaagstra Beton geleverd.
De trappen van de reinigingsploegen glijden soepel door de sleuven, maar kunnen niet ongehinderd vijfhonderd meter lang hun gang gaan. Rijckaert: “Op sommige plekken staan servicekasten of andere obstakels. Net daarvoor zijn stoppingen in de goten aangebracht. Die verhinderen dat de trappen per ongeluk te ver doorrijden en daarmee schade veroorzaken.”
Ook de zandvangputten, die eveneens van Zwaagstra Beton afkomstig zijn, vormen een beletsel voor de trappen. “Daar kunnen ze niet overheen. Zwaagstra Beton is op dit moment bezig om daar een oplossing voor te vinden. Mogelijk kunnen we bij een volgend project nieuwe zandvangputten inzetten waar de trappen wel probleemloos overheen kunnen. Het is fijn dat Zwaagstra daarin zo goed met ons meedenkt.”
De mensen van Zwaagstra zijn praktisch ingesteld en zoeken altijd naar een passende oplossing
Snelle nalevering
Dat meedenken noemt Rijckaert het grootste pluspunt van zijn samenwerking met Zwaagstra Beton. “De mensen van Zwaagstra zijn allemaal zeer praktisch ingesteld en altijd op zoek naar een passende oplossing.” Dat bleek ook toen er een probleempje was met de levering. “In onze ontwerptekening zat een foutje. De aantallen klopten niet, waardoor we onverhoopt goten tekortkwamen. Gelukkig kostte ons dat geen extra tijd, want Zwaagstra kon ze direct naleveren. Mede door hun medewerking en flexibiliteit verloopt alles vlekkeloos.”