“Zwaagstra had al 2.200 platen klaar liggen”
BAM Infra legt hoogspanningsverbinding aan voor TenneT
Zo’n vijftien jaar geleden is begonnen met de voorstudies en eindelijk is de aanleg nu gestart. Tussen Eemshaven en Vierverlaten wordt, in opdracht van TenneT, een 40 kilometer lange, 380kV-hoogspanningsverbinding aangelegd. BAM Infra is verantwoordelijk voor de civiele werkzaamheden in het deelgebied tussen Vierverlaten en Bedum. Ze leggen werkwegen aan, richten bouwterreinen in, bouwen de fundering én ze zorgen er uiteindelijk voor dat het landschap er ná de werkzaamheden weer uitziet als voor die tijd. Voor de aanleg van die bouwwegen, levert Zwaagstra Beton ruim 44.000 betonplaten die de voorkeur kregen boven stalen rijplaten.
380kV-Hoogspanningsverbinding
In opdracht van TenneT wordt tussen de hoogspanningsstations Vierverlaten en Eemshaven een nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding aangelegd. Deze verbinding komt in plaats van de al bestaande 220 kV-verbinding en wordt gecombineerd met de 110 kV-verbinding tussen Vierverlaten en De Brillerij. Na ingebruikname van de nieuwe hoogspanningslijn zal de oude 220 kV-hoogspanningslijn verwijderd worden. Martijn Spoolder, omgevingsmanager bij TenneT, vertelt: “Het komt er eigenlijk op neer dat er heel veel duurzame energie aan land komt in Eemshaven en dat daar ook heel veel energie wordt opgewekt. Die energie moet getransporteerd worden naar de plekken waar het gebruikt wordt: Groningen en de rest van Nederland. De huidige 220 kV-verbinding voldoet op termijn niet meer en daarom bouwen we nu een nieuwe verbinding met meer capaciteit. Dat is Eemshaven-Vierverlaten 380 kV.” Naast een verhoging van transportcapaciteit zal ook gebruik worden gemaakt van een ander type mast: de Wintrack mast. Met de komst van de nieuwe verbinding verdwijnen er in totaal 163 vakwerkmasten in het Groninger landschap.
Oog voor de omgeving
De nieuw aan te leggen hoogspanningslijn loopt door landerijen van grondeigenaren. Spoolder schetst hoe ze omgaan met de gevoelige kwesties die daardoor zouden kunnen ontstaan: “We hanteren het ‘te gast principe’, dus we willen zo min mogelijk overlast veroorzaken en we willen het zo netjes mogelijk opleveren en achterlaten. Eigenlijk is het de bedoeling dat als wij geweest zijn, je niet meer kan zien dat we hier überhaupt aan het werk zijn geweest.” Mede vanwege het goed inspelen op dit ‘te gast principe’ heeft BAM Infra de opdracht van TenneT gekregen. TenneT heeft bij de aanbesteding het belang van een correcte omgang met de omgeving benadrukt. Ronald Knegt, omgevingsmanager bij BAM Infra, legt uit: “We zijn te gast. We hebben daarom gekozen voor betonplaten, omdat die veel gemakkelijker schoon te maken zijn en ze geven ook veel minder geluidsoverlast dan bijvoorbeeld stalen rijplaten.”
Betonplaten
BAM Infra is verantwoordelijk voor de aanleg van de hoogspanningslijn van station Vierverlaten tot Bedum. Voor dat deel zijn 44.000 betonplaten van twee bij twee meter nodig. De betonplaten, geleverd en gelegd door Zwaagstra Beton, moeten niet alleen voor een minimum aan geluidsoverlast zorgen. Ook moeten ze, vanwege het frequente, zware bouwverkeer een aslast van ten minste twaalf ton kunnen dragen. Voor het overgrote deel betreft dit de bekende ‘gladde’ betonplaat, maar op plekken waar vee moet oversteken om van het ene gebied in een ander te kunnen komen, worden betonplaten met een ruwe toplaag gebruikt. Knegt verklaart: “Zodat de boer en zijn vee op een veilige en verantwoorde manier onze bouw-weg kunnen oversteken.”
Zwaagstra Beton
De keuze voor Zwaagstra Beton was voor BAM Infra een logische stap. Niet alleen de prijs- kwaliteitverhouding, maar vooral ook de productiecapaciteit van het in Hoogeveen gevestigde bedrijf sluit goed aan bij deze enorme klus. “Het zijn echt enorme aantallen. Zwaagstra kan gewoon leveren.” aldus Knegt. De levering organiseert Zwaagstra samen met transportbedrijf Oegema. Deze samenwerking loopt gesmeerd. De platen worden vanaf de vrachtwagen direct op de plaats gelegd. Ook de grote voorraad betonplaten die Zwaagstra standaard heeft liggen is een groot voordeel: “Er is al voorraad, dus voordat we startten had Zwaagstra al 2.200 klaar!”