Zernike Campus - Groningen


Groninger campus wordt veiliger, dankzij betonplaten met antislipstructuur van Zwaagstra Beton

Tienduizenden studenten stappen straks over veilig en superstrak voetpad

Zo’n veertigduizend fietsers en voetgangers en een groot aantal bussen en auto’s passeren elkaar dagelijks op de Zernike Campus in Groningen. Dat zorgt voor onveilige situaties en dat moet anders, vonden de Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen en de gemeente. Samen besloten ze de grootste campus van het noorden aan te pakken. Een van hun wensen: een rimpelloos voetpad. Daarvoor klopten ze, met succes, aan bij Zwaagstra Beton.

De eerste driehonderd meter van het nieuwe voetpad liggen er bijna in, vertelt Jeroen Zuidema, assistent-uitvoerder bij aannemer Koninklijke Oosterhof Holman die het hele project op de Groninger campus beheert. “Het moet natuurlijk superstrak ogen en voetgangersvriendelijk zijn. Daarom is er gekozen voor betonplaten van 2 bij 1,5 meter met richtingloze antislipstructuur van Zwaagstra Beton. Zelfs als het regent worden deze platen niet glad. Hijsogen hebben ze niet. Daardoor kan er geen zand in de gaten komen en krijgt onkruid geen kans. Met behulp van een vacuümzuignap kunnen we de platen mooi wegleggen.”

Zelfs als het regent wordt de toplaag niet glad

Hier en daar zijn in het eerste deel van het voetpad nog lege plekken te zien. “Er lopen waterleidingen onder het pad door en op sommige plekken staan brandkranen,” legt Zuidema uit. “Voor die delen van het pad levert Zwaagstra ons de mallen en ze geven aan welk type beton ze hebben gebruikt. Op die manier kunnen we straks zelf de aangepaste platen storten en zien ze er uiteindelijk net zo uit als de rest van het voetpad, inclusief dezelfde antislipstructuur.”

Groener en veiliger

Richtingloze antislipstructuur (RAS)

Voor de voetpaden op de Zernike Campus worden betonplaten van 150 x 200 x 14 cm gebruikt. Deze platen zijn gemaakt met enkele wapening en betonkwaliteit C50/60. De toplaag is voorzien van richtingloze antislipstructuur (RAS). Dankzij deze structuur biedt de plaat veel grip en is hij in het bijzonder geschikt voor voetgangersgebieden.

Het nieuwe voetpad is onderdeel van een groot herinrichtingsproject. De Groninger campus wordt groener en veiliger. Zuidema: “Het is een project van in totaal drie jaar. Het belangrijkste doel is om de fietsers en voetgangers te scheiden van het gemotoriseerde verkeer. Daartoe wordt de huidige rijbaan drie meter omgelegd en komt er een dubbele laan met bomen langs. We zijn nu met de tweede fase bezig en kunnen bijna het asfalt storten. Met man en macht zijn we aan het werk om over drie weken dit eerste deel te kunnen opleveren.”

Daarna is de zuidkant van de campus aan de beurt. “Daar komt ook een voetpad te liggen, maar dan zo’n vijfhonderd meter lang. Daarvoor gebruiken we uiteraard dezelfde betonplaten. Voor projecten in Holwerd en Leeuwarden hebben wij in het verleden ook betonplaten van Zwaagstra Beton gebruikt en hier hebben wij goede herinneringen aan. De prijs-kwaliteitverhouding van Zwaagstra is bovendien nog steeds erg goed.”

Snel schakelen

Het Groningse project kende een lange voorbereidingstijd. “Er moest vooraf veel gebeuren, zoals het kappen van een reeks bomen en het ontwerpen van de nieuwe inrichting. Al in een vroeg stadium hebben we contact gelegd met Zwaagstra. Tegen de tijd dat we de platen nodig hadden, konden we ze een week van tevoren op afroep bestellen. Zwaagstra heeft veel producten op voorraad, waardoor er snel geschakeld kan worden als dat nodig is.”

We hadden de platen sneller nodig dan verwacht. Voor Zwaagstra was dit geen probleem.

Dat laatste heeft Zuidema onlangs zelf ervaren. “Het proces hier verliep sneller dan verwacht. Het werk met de machines sloot goed op elkaar aan en het weer zat mee. We hadden vier dagen ingepland om de platen te leggen, maar doordat alles zo voorspoedig verliep, hadden we ze sneller nodig. Voor Zwaagstra was dit geen probleem. Zij konden direct leveren. Daardoor hadden we de betonplaten er nu in anderhalve dag in liggen. Dankzij Zwaagstra Beton konden we de vaart erin houden.”